luni, 7 octombrie 2013

Pe bicicleta prin Giurgiu 3

Din nou pe urmele vechilor case boieresti din judetul Giurgiu.Traseul a insumat aproximativ 80 de kilometri de drumuri judetene si comunale,balanta dintre asfalt si macadam fiind la jumatate.Am inceput traseul din Videle in jurul orei 8 dimineata,unde am ajuns cu un tren regio din Gara Basarab,extrem de aglomerat si plin de farmecul navetistilor.
Pe lista s-au aflat conacele Lazarovici si Cioflec din comuna Marsa,ansamblul curtii boieresti Iagar Pascale din satul Goleasca,conacul Giuresici din Vadu Lat si conacele Angelescu si Hristodor Ionescu din Bucsani.
Mi-am propus sa  evit opririle inutile de pe traseu si sa ajung acasa inainte de ora 17 pentru a evita lasarea serii si a frigului, asa ca prima portiune a traseului,Videle-Marsa,am facut-o intr-un ritm alert mai ales ca pana pe la orele 11 a fost destul de rece si isi facuse aparitia si vantul,din fata bineinteles :)
Prima oprire,in Marsa,la conacul Lazarovici,fost dispensar comunal,lasat in paragina.Exteriorul si acoperisul cladirii se afla in stare relativ buna,la fel si anexa din spatele conacului,neprezentand urme de distrugere grave.La interior,situatia este mai grava,peretii fiind sparti,usile si ferestrele lipsesc,iar pivnita este plina cu deseuri menajere.Curtea,neingrijita si in mare parte napadita de diverse plante,se face remarcata prin inaltimea copacilor care " ascund " conacul,am identificat ciresi,nuci,pruni,brazi si stejari,dar si prin lipsa unei parti din gard si a portii centrale.Conacul se afla la 50-100 metri de biserica,pe aceeasi parte si este relativ cunoscut de catre localnici.
Din pacate,al doilea obiectiv din Marsa,conacul Cioflec,nu am putut sa-l gasesc deoarece nu am gasit informatii despre el la localnici si nici nu stiau despre un alt conac,indrumandu-ma catre o casa mai veche,care se pare ca a fost locuita de un boier,vis a vis de noul dispensar din comuna.
Din Marsa,m-am intors inapoi la intrarea in sat de unde am facut dreapta spre Goleasca,unde dupa nici 200 de metri am gasit curtea boiereasca Iagar Pascale.Curtea este peste drum de biserica.Aici lucrurile sunt intr-o stare mai proasta,curtea fiind practic la un pas de prabusire,desi pe una din cladiri exista panoul care atesta ca acolo este un monument istoric.Curtea este formata din conac,cladire secundara langa poarta,anexe,o casa mai mica,destul de cocheta la vremea ei,si alte constructii realizate in timpul in care curtea a fost folosita ca sediu administrativ al CAP-ul aflat vis a vis,se observa chiar urmele unei camere cu bascula.Conacul este intr-o stare avansata de degradare,peretii si tavanele incaperilor sunt prabusite sau in curs de prabusire,anexele sunt ziduri goale iar casa si anexa de la poarta prezinta urme de uzura a timpului atat la exterior cat si la interior.Curtea nu beneficiaza de gard,sunt in picioare doar stalpii de beton care sustineau gardul,si serveste ca loc de trecere pentru localnici si animalele lor.Deasemeni sunt prezente diverse deseuri.Nu am putut afla informatii despre curte,de la cei 3 localnici aparuti ca din senin,atunci cand am inceput sa fac fotografii.
Am continuat drumul spre Vadul Lat unde am gasit in spatele bisericii conacul Mihail Giurisici.Din pacate,accesul nu este permis iar vegetatia abundenta il face aproape invizibil din strada.Ce am aflat de la o femeie din sat este ca a servit pe post de policlinica,ca o parte din acoperis si unii pereti interiori sunt prabusiti,si ca in sat mai exista o casa stil conac,casa Radu Iliescu,dar este locuita si accesul este interzis.Nu a stiut sa imi dea detalii despre localizarea ei.In schimb,peste drum de conac am gasit o casa,in paragina,care se incadreaza in tiparul conacelor,dar nu am gasit informatii despre ea.Am continuat spre Bucsani unde in centrul comunei am avut parte de surpriza turei,am gasit 5 ( cinci ) monumente istorice identificate cu panou informativ,unul langa altul.Conacul Angelescu,conacul Hristodor Ionescu ( este locuit,accesul fiind interzis ),scoala generala,biserica sf.Nicolae,sectia de politie (nu am putut face fotografii).
Conacul Angelescu,se afla vis a vis de cele enumerate mai sus,intr-o curte neingrijita cu vegetatie abundenta.Conacul prezinta urme de degradare atat la exterior cat si la interior.Biserica si scoala se afla in renovare,ultima fiind vopsita in verde crud,de o nuanta tipatoare.
Din Bucsani pana la intrarea in Gradinari ( la iesirea spre Arges,se afla conacul Otetelesanu ) am avut parte de un drum care a serpuit prin si pe langa padure,pe langa balti si peste campuri, cu asfalt foarte bun si trafic auto aproape inexistent,singurele vehicule fiind 3 carute cu lemne proaspat taiate din padure si o masina cu paine.Dupa ce am trecut podul peste Arges,la iesirea din Gradinari,am facut dreapta pe camp,si apoi am mers pe marginea padurii pana am dat intr-un drum de pamant / pietris care m-a scos chiar la intrarea in Domnesti,evitand bucla Tantava-Darvari.Din Domnesti pana la intrarea in Bucuresti am mers foarte incet datorita drumului ingust si a traficului auto intens.
Traseul complet a fost : Videle-Marsa-Goleasca-Uiesti-Obedeni-Vadu Lat-Bucsani-Podisor-Ogrezeni-Hobaia-Zorile-Gradinari-Domnesti-Bucuresti.

Mai multe poze cu obiectivele de mai sus gasiti pe pagina de facebook  amintiridintarg





conacul Lazarovici

casa veche




spre Goleasca

conacul Iagar Pascale



spre Obedeni











casa veche,posibil conac,vis a vis de conacul Giuresici

Conacul Hristodor Ionescu

spre Podisor










padurea Gradinari


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu