marți, 12 martie 2013

Pe bicicleta prin Giurgiu 1

Prima tura dintr-o serie de 5 ture prin judetul Giurgiu,ture care isi propun sa localizeze vechile case boieresti/conace care apar pe lista patrimoniului istoric al judetului.
Traseul a fost urmatorul: Bucuresti-Dragomiresti Vale-Joita-Ulmi-Trestieni-Floresti-Trestieni-Cosoba-Joita-Dragomiresti Vale-Bucuresti.
Obiectivele au fost :conacul Butculescu din Ulmi,conacul Djuvara si Riosanu din Floresti si conacul Nica Dorobantu din Cosoba.
In Ulmi,am gasit doar locul unde a fost amplasat conacul,este langa sediul politiei si din ansamblul boieresc a mai ramas doar o magazie.Tot in Ulmi,am gasit o constructie interesanta,care la prima vedere are toate caracteristicile unui conac boieresc,insa nu am gasit absolut nici o referire la ea.Cladirea se afla in aceeasi curte cu uzina de apa Ulmi,la iesirea din sat pe partea dreapta  spre Poenari,este posibil sa fi fost construita ca sediu administrativ al uzinei de apa.
In Floresti,chiar in centru vis a vis de biserica se afla practic in aceeasi curte 2 conace,unul fiind Djuvara si celalalt Riosanu,ambele conace fiind transformate in spitale de TBC,in urma preluarii fostelor mosii boieresti de catre partidul comunist.Accesul in incinta este oprit persoanelor neautorizate,insa conacele se pot vedea chiar din drumul principal.Desi in curtea care le inconjoara se lucreaza ,conacele sunt intr-o stare de degradare vizibila.
Ultimul obiectiv de pe lista,conacul Nica Dorobantu,se afla chiar la intrarea in satul Cosoba pe partea dreapta dinspre Camarasu.Ansamblul conacului cuprinde conacul,padure,o curte generoasa,un imens hambar,si 3 anexe una dintre ele fiind distrusa in urma unui incendiu.Proprietatea este privata si conform unui localnic inca se afla in litigiu.Dupa ce a intrat in arenda partidului comunist,conacul a fost facut sediu administrativ I.A.S.La nivelul zidurilor se observa crapaturi verticale foarte mari,anexele si curtea fiind intr-o stare foarte vizibila de degradare.Accesul in incinta este oprit de un gard beton/sarma si de vigilenta vecinilor :)










drum de acces spre uzina de apa Ulmi


Uzina de apa Ulmi








Constructia din curtea uzinei,care aduce foarte mult cu un conac boieresc,dar despre care nu am gasit nici o informatie






drum de acces Draganeasca-Floresti


conacul Riosanu


conacul Djuvara










conacul Nica Dorobantu,Cosoba








2 comentarii:

  1. conacul neidentificat din Ulmi din curtea centralei de apa ar putea sa fie conacul Butculescu (fost Druganescu, Poenarescu).

    Am o lista pe care o poti consulta aici
    https://maps.google.ro/maps/ms?msid=208314522465023213262.0004d2c9ae1ad9b22ac78&msa=0&ll=44.483867,25.783281&spn=0.000957,0.002642
    pe google cu o mare parte din conacele si casele boieresti din Tara Romaneasca carora ma chinui sa le atasez, unde este posibil, si o poza de identificare. Multumesc pentru imaginile conacelor Olga Greceanu, Voinea, Djuvara si restul.

    RăspundețiȘtergere
  2. Hello.Am vorbit cu 2-3 persoane din satul Ulmi si mi-au spus ca respectiva cladire a fost construita odata cu uzina ,ca sediu administrativ,insa prea seamana cu un conac boieresc.Tot ei mi-au spus ca ,conacul Butculescu a fost in Ulmi,chiar langa politie insa a fost daramat iar pe locul respectiv am gasit un magazin si o magazie destul de mare care pare sa fi fost o anexa la conac,insa mai mult nu am aflat,localnicii sunt pe dinafara total.Un lucru interesant legat de Ulmi,ca sa ajungi la uzina poti alege unul din cele 3 drumuri care duc acolo,toate fiind ingrijite si strajuite de copaci batrani,iar unul dintre ele de aproximativ 1 km are extremitatile una la uzina si cealalta chiar la locul unde mi-au spus localnicii ca ar fi fost conacul.Cand am intrebat daca ar putea avea vreo legatura(am mai intalnit cazuri in care pe domeniul boieresc erau mai multe case/conac legate intre ele de asemenea drumuri)nimeni nu a stiut sa imi spuna,ba chiar am primit observatii ironice legate de faptul ca am mers atatea drum pentru niste case daramate.Multumesc mult pentru link,chiar ma pregatesc de cateva ture prin Arges,si imi prind bine informatiile.

    RăspundețiȘtergere